makkelijke kaartspellen voor volwassenen

10 leuke en makkelijke kaartspellen!

Ontdek in deze blog 10 leuke en makkelijke kaartspellen. Een spelletjes avond met vrienden of familie betekend lachen, gieren, brullen. Vooral onder het genot van een hapje en drankje kan dit een hele gezellig avond worden. Natuurlijk wil je wel dat iedereen de het spel snapt en kan spelen, daarom hebben wij makkelijke kaartspellen voor je op een rijtje gezet.

1.      Pesten

Iedereen heeft wel eens van dit kaartspel gehoord: pesten. Pesten heeft als doel: zo snel mogelijk je van je kaarten afkomen. Ondertussen probeer je je tegenstanders te dwarsbomen met pestkaarten zoals de joker, de 2 en de 8.

Wat zijn de algemene regels van pesten?

Bij pesten wordt gebruikgemaakt van het complete deck van 52 kaarten. Bij de start krijgt iedere speler zeven kaarten uitgedeeld, terwijl uit de overige stapel kaarten worden getrokken.  Het streefdoel bij Pesten is om de kaarten die je in handen hebt zo snel mogelijk te plaatsen op de stapel voor afgelegde kaarten. In elke speelronde is het toegestaan voor een speler om één kaart af te leggen, beginnend in de richting van de klok.

Spelverloop

Om het spel aan te vangen, wordt een willekeurige kaart van de trekstapel gepakt en neergelegd om de aflegstapel te starten. Daarna is het aan de eerste speler om een kaart af te leggen die ofwel hetzelfde cijfer of hetzelfde symbool heeft als de bovenste kaart op de aflegstapel. Als voorbeeld, indien er een zeven van harten bovenop ligt, kan de speler kiezen om elke zeven of een harten kaart te spelen.

Indien je niet in staat bent een passende kaart af te leggen, dien je een kaart van de trekstapel te nemen. Mocht deze kaart speelbaar zijn, dan mag je deze direct afleggen. De winnaar is degene die als eerste geen kaarten meer in handen heeft.

Een andere variant op pesten is Zweeds pesten, deze regels zijn net iets anders dan gewoon pesten!

2.      Hartenjagen

Bij Hartenjagen, speel je met een volledige set van 52 kaarten. Het doel is om zo min mogelijk punten te behalen. De speler met de laagste score aan het eind van het spel wint. Alle hartenkaarten zijn punten waard (elk hart 1 punt) en de schoppenvrouw is 13 punten waard. Er wordt in de klokrichting gespeeld en de speler links van de deler begint.

Spelverloop

De speler die aan de beurt is, moet een kaart spelen. De andere spelers moeten, indien mogelijk, een kaart van dezelfde soort spelen. Kan dat niet, dan mag een kaart van een andere soort gespeeld worden. De speler die de hoogste kaart van de gestarte soort speelt, wint de slag en start de volgende slag.

Speciale regels

  • In de eerste slag mogen geen puntenkaarten of de schoppenvrouw gespeeld worden.
  • De speler die de slag wint, verzamelt alle kaarten en legt deze opzij. Na elke ronde worden de punten geteld.
  • Als een speler alle puntenkaarten (alle harten en de schoppenvrouw) in een ronde wint, dan heeft deze speler “gekaatst” en krijgen de andere spelers 26 punten bijgeschreven, terwijl de speler die gekaatst heeft geen punten krijgt.

3.      Presidenten

Presidenten wordt meestal gespeeld met een standaard kaartspel van 52 kaarten. Spelers proberen als eerste van al hun kaarten af te komen. De eerste die geen kaarten meer heeft, wordt de president voor de volgende ronde; de laatste wordt de dienaar.

Spelverloop

De speler die begint, legt een kaart of een set van gelijke kaarten in het midden. De volgende speler moet een hogere kaart of set van gelijke kaarten spelen. Kan dit niet, dan wordt de beurt overgeslagen. Als alle spelers passen, mag de laatste speler die kaarten heeft neergelegd, opnieuw beginnen.

Speciale regels

Vaak worden de tweeën als hoogste kaarten beschouwd, en de drieën als laagste. De president mag aan het begin van de volgende ronde zijn slechtste kaarten ruilen tegen de beste kaarten van de dienaar.

4.      Gin Rummy

Gin Rummy wordt gespeeld met een standaarddeck van 52 kaarten. Het doel is om sets (drie of vier kaarten van dezelfde waarde) of sequenties (drie of meer opeenvolgende kaarten van dezelfde soort) te vormen.

Spelverloop

Elke speler krijgt 10 kaarten. De rest van de kaarten vormt de trekstapel, met één kaart open naast de stapel als de aflegstapel. Om beurten mogen spelers een kaart van de trekstapel of de aflegstapel nemen en moeten ze een kaart afleggen op de aflegstapel. Het spel eindigt wanneer een speler al zijn kaarten in sets en sequenties heeft uitgelegd of als er nog maar twee kaarten in de trekstapel over zijn.

Speciale regels

Een speler kan ‘Gin’ roepen als alle kaarten, behalve één, in sets en sequenties liggen. De punten van de overgebleven kaart worden van de score van de tegenstander afgetrokken. Als een speler zijn kaarten uitlegt zonder ‘Gin’ te roepen, dan is dit ‘Knocken’. De puntenwaarde van de niet-gebruikte kaarten moet lager zijn dan 10.

5.      UNO

Uno is een kleurrijk kaartspel dat met een speciaal Uno-deck gespeeld wordt, bestaande uit 108 kaarten. Het doel van het spel is om als eerste speler al je kaarten kwijt te raken. De spelers starten met 7 kaarten in hun hand, en de rest vormt de trekstapel. Een kaart van deze stapel wordt omgedraaid om de aflegstapel te starten.

makkelijke kaartspellen zoals Uno

Spelverloop

De beurt gaat met de klok mee. Spelers moeten een kaart op de aflegstapel leggen die overeenkomt met de kleur, het nummer, of het symbool van de bovenste kaart van de aflegstapel. Als een speler geen passende kaart heeft, moet hij een kaart van de trekstapel pakken en kan hij deze direct spelen als het past.

Speciale kaarten

Skip: de volgende speler wordt overgeslagen.

Reverse: keert de speelrichting om.

Draw Two: de volgende speler moet twee kaarten pakken en zijn beurt overslaan.

Wild: de speler mag de kleur veranderen.

Wild Draw Four: de speler mag de kleur veranderen en de volgende speler moet vier kaarten trekken en zijn beurt overslaan.

Wanneer een speler nog maar één kaart heeft, moet hij “Uno!” roepen. Vergeet hij dit, en wordt hij betrapt, dan moet hij twee kaarten trekken. De eerste speler die al zijn kaarten wegspeelt, wint de ronde.

Uno is een van de leukste makkelijke kaartspellen die er bestaat en is voor jong en oud!

6.      Skip-bo

Skip-Bo is een makkelijk kaartspel dat gespeeld wordt met een speciaal deck van 162 kaarten, waaronder 144 genummerde kaarten (van 1 tot 12) en 18 Skip-Bo jokers. Het doel van het spel is om als eerste speler alle kaarten in je persoonlijke voorraadstapel weg te spelen.

Spelverloop

Elke speler start met een voorraadstapel; het aantal kaarten hangt af van het aantal spelers. Spelers hebben ook een hand van vijf kaarten. In het midden van de tafel worden tot vier bouwstapels gevormd, beginnend met een 1-kaart en oplopend tot een 12-kaart. Spelers bouwen hierop voort in hun beurt.

Elke beurt mag een speler kaarten van zijn hand, zijn voorraadstapel of zijn persoonlijke aflegstapels gebruiken om op de bouwstapels in het midden te spelen. Skip-Bo kaarten fungeren als jokers en kunnen elke nummerkaart vervangen.

Einde van het spel

Zodra een speler de laatste kaart van zijn voorraadstapel speelt, wint hij het spel. Skip-Bo vereist strategisch denken over hoe je je handkaarten, de aflegstapels en je voorraadstapel het beste kunt beheren.

7.      Boerenbridge/Oh hell

Boerenbridge, ook wel bekend als ‘Oh Hell’, is een kaartspel dat met een standaarddeck van 52 kaarten gespeeld wordt. Het unieke aspect van dit spel is dat het aantal kaarten dat elke speler krijgt elke ronde verandert, beginnend met één kaart en oplopend tot het maximum (afhankelijk van het aantal spelers), en dan weer afneemt tot één. Het doel is om exact het aantal slagen te winnen dat je hebt voorspeld.

Spelverloop

Na het delen van de kaarten doet elke speler een bod op het aantal slagen dat hij denkt te winnen. De speler die de slag start, bepaalt de kleur, en de andere spelers moeten, indien mogelijk, volgen. De hoogste kaart van de gestarte kleur wint de slag, tenzij er troefkaarten worden gespeeld, die altijd hoger zijn dan de andere kleuren.

Speciale regels

De troefkleur verandert elke ronde en wordt bepaald door de laatst gedeelde kaart tijdens het delen. Punten worden toegekend voor correcte voorspellingen en afgetrokken voor incorrecte.

8.      Speed

Speed is een snel kaartspel voor twee spelers met een standaarddeck van 52 kaarten. Het doel is om al je kaarten kwijt te raken door ze sneller weg te spelen dan je tegenstander. Reactiesnelheid en snel denken zijn essentieel in dit spel.

Spelverloop

Elke speler krijgt een stapel van 20 kaarten. In het midden van de tafel liggen twee stapels van vijf kaarten (de trekstapels) en twee aflegstapels. Spelers spelen tegelijkertijd kaarten op de aflegstapels, waarbij de kaarten één hoger of één lager moeten zijn dan de bovenste kaarten op de aflegstapels. Als geen van beide spelers kan spelen, worden nieuwe kaarten van de trekstapels omgedraaid.

Speciale regels

Er zijn geen beurten, spelers spelen zo snel als ze kunnen. Als beide spelers vastzitten, wordt er gelijktijdig een nieuwe kaart van de trekstapels omgedraaid.

9.      Beverbende

Beverbende is een spannend en strategisch kaartspel voor kinderen en volwassenen, geschikt voor 2 tot 6 spelers. Het doel van het spel is om aan het einde van het spel zo min mogelijk punten te hebben. Elke speler begint met vier kaarten, die gesloten voor hem worden neergelegd. De spelers kennen slechts van twee van deze kaarten de waarde aan het begin van het spel.

Spelverloop

Om de beurt trekken spelers een kaart van de trekstapel of de aflegstapel. De getrokken kaart kan gebruikt worden om één van de eigen vier kaarten te vervangen, in de hoop de waarde van de kaarten te verlagen. De vervangen kaart (uit de hand) wordt afgelegd op de aflegstapel. Spelers mogen ook speciale actiekaarten trekken die diverse acties mogelijk maken, zoals het bekijken van een kaart, het ruilen van kaarten met een tegenstander, of het beschermen van een kaart tegen ruilen.

Einde van het spel

Een speler kan het einde van het spel aankondigen na het trekken van een kaart in zijn beurt, als hij denkt dat hij de laagste puntenwaarde heeft. Alle andere spelers krijgen dan nog één beurt. Na deze laatste ronde draaien alle spelers hun kaarten open en worden de punten geteld. De speler met de laagste puntenwaarde wint het spel.

Speciale kaarten

Spionagekaart: hiermee mag je een kaart van je eigen speelveld bekijken.

Ruilen: deze kaart stelt je in staat een kaart van jouw speelveld te ruilen met een kaart van een andere speler.

Beschermkaart: met deze kaart kun je een van je eigen kaarten beschermen tegen ruilen door andere spelers.

Beverbende is te krijgen op platforms zoals bol.com

10.  LAMA

LAMA, wat staat voor “Leg Alle Minpunten Af”, is een eenvoudig maar uitdagend kaartspel dat geschikt is voor spelers vanaf 8 jaar en gespeeld kan worden door 2 tot 6 deelnemers. Het doel van het spel is om zo min mogelijk minpunten te verzamelen. Het spel gebruikt een speciaal deck kaarten, met getallen van 1 tot 6 en speciale LAMA-kaarten.

Spelverloop

Aan het begin van elke ronde krijgt elke speler 6 kaarten. Een kaart wordt omgedraaid om de start van de aflegstapel te markeren. Spelers doen om de beurt een kaart in de aflegstapel; deze kaart moet ofwel hetzelfde nummer hebben als de bovenste kaart op de stapel, of één nummer hoger zijn. De LAMA-kaart kan op een 6 gelegd worden en op een LAMA mag weer een 1 gelegd worden, waardoor de cirkel rond is.

Als een speler geen kaart kan of wil spelen, moet hij passen en een kaart van de trekstapel pakken. Een speler mag ook besluiten om te passen als hij wel een kaart kan spelen, maar dit tactisch niet verstandig vindt.

Einde van de ronde

Een ronde eindigt wanneer één speler al zijn kaarten heeft afgelegd of als alle spelers achter elkaar passen. Spelers krijgen dan minpunten voor de kaarten die ze nog in handen hebben: elke kaart is het aantal punten waard dat op de kaart staat, en LAMA-kaarten zijn 10 punten waard. Een speler kan echter besluiten om uit de ronde te stappen op het moment dat hij aan de beurt is; hij neemt dan direct de minpunten voor de kaarten die hij nog in handen heeft, maar loopt niet het risico om nog meer kaarten te moeten trekken.

Speciale regel

Als een speler aan het eind van de ronde kaarten van dezelfde waarde in handen heeft, wordt slechts één van deze kaarten geteld voor de minpunten. Bijvoorbeeld, als een speler het spel eindigt met drie 3-kaarten, krijgt hij slechts 3 minpunten in plaats van 9.

Het spel gaat door over meerdere rondes totdat ten minste één speler 40 minpunten heeft verzameld. De speler met de minste minpunten aan het eind van het spel is de winnaar.

Veel speelplezier!

Met deze leuke en makkelijke kaartspellen heb je gegarandeerd een leuke tijd. Nodig vrienden of familie uit en speel een van de 10 leukste en makkelijke kaartspellen. Hou je niet zo van kaartspellen en speel je liever een bordspel? Misschien staat er een leuk spel tussen de 10 leukste bordspellen voor volwassenen. Welk spel vindt jij het leukst?